|
Kolalı İçecekler Ve Şişmanlık
::::::::::::::::::::::::
Bir litre kolalı içecek yaklaşık 400 kalori
eşdeğeri şeker, 0.15 gram kafein, değişik miktarlarda maddeler, orijinal
tadı sağlayan kola özü ve esas önemlisi gazlı içecek olmasını sağlayan
fosforik asit içeriyor.
Başta çocukluk çağı olmak üzere bütün yaş gruplarında şişmanlık ile kola
tüketimi arasında önemli bir bağlantı bulunuyor. Kola içme
alışkanlığı fastfood beslenmeye eşlik ediyor ve kola ile birlikte daha
fazla yemek yeniliyor.
Kolalı içecekler bir taraftan kan şekerini hızlı bir şekilde yükselten,
dolayısıyla insülin hormonunu arttırarak vücudun yağ depolamaya
yönelmesine yol açan yüksek miktarda şeker içermesi nedeniyle, diğer
taraftan süt ve süt ürünleri gibi sağlıklı beslenmenin temeli olan
içeceklerin yerine geçtiği için şişmanlık riski oluşturuyor.
Çocukluluk çağı şişmanlığı ve buna bağlı şeker hastalığının önemli
bir sorun haline geldiği ABD’deki çocuk sağlığı otoriteleri çocukların
kolalı içeceklerden uzak tutulmasını öneriyor.
Kolalın esas zararlı etkisi ise kemikler üzerinde oluyor. Bundan 3 yıl
önce Amerikan Tabipler Birliği’nin Çocuk Sağlığı Dergisi’nde kolalı
içecek alışkanlığının lise öğrencisi kızlarda kemik kırıkları sıklığını
3 kat artırdığını gösteren bir araştırma yayımlandı.
Daha öncede benzer yazılar yayımlayan bu araştırmacı, kolalı içecekler
içindeki yüksek miktardaki fosforun kan fosforunu yükselterek kemikten
kalsiyum kemiren paratiroid hormonu düzeyini arttırdığı ve bir süre
sonra kalsiyumu azalan kemiklerin sağlamlıklarını yitirdiklerini öne
sürdü.
Tıp literatüründe bu gözlemi destekleyen başka insan çalışmalarının yanı
sıra benzer etkinin farelerde olduğunu gösteren araştırmalar da
yayımlandı.
Kola içme alışkanlığı en önemli kalsiyum kaynağı olan süt ve süt
ürünlerinin tüketimini azaltıyor ve ergenlik döneminde günde 800-1200 mg
olan kalsiyum ihtiyacının karşılanmasını önleyerek de kemik sağlığını
olumsuz etkiliyor.
Ayrıca kolalı içeceklerin böbreklerden kalsiyum atılımını arttırdığını,
mide mukoza hücre siklusunu bozduğu, diş çürüklerinin belirgin şekilde
artırdığını, aşırı içilmesinin hipokalemij miyopatiye neden olduğunu
gösteren raporlar bulunuyor.
Ana Sayfa
|
HASTALIKLAR
AKCİĞER HASTALIKLARI
KARACİĞER HASTALIKLARI
KALP VE DAMAR HASTALIKLARI
MİDE HASTALIKLARI
BEYİN VE SİNİR HASTALIKLARI
KULAK BURUN BOĞAZ HASTALIKLARI
GÖZ HASTALIKLARI
CİLT HASTALIKLARI
AĞIZ VE DİŞ HASTALIKLARI
EKLEM HASTALIKLARI
KADIN DOĞUM HASTALIKLARI
RUH HASTALIKLARI
KEMİK HASTALIKLARI
BAĞIRSAK VE ANÜS HASTALIKLARI
CİNSEL HASTALIKLAR
BESLENME HASTALIKLARI
KAN HASTALIKLARI
SOLUNUM HASTALIKLARI
BULAŞICI HASTALIKLAR
HORMON HASTALIKLARI
ERKEK HASTALIKLARI
KAS HASTALIKLARI
ÇOCUK HASTALIKLARI
BÖBREK VE İDRAR YOLLARI
HASTALIKLARI
İLKYARDIM
|